اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





چگونه شکست می‌تواند ملتی را زنده کند!
بازنشر یادداشتی از پله، اسطوره برزیلی با عنوان «چرا فوتبال مهم است؟»


۱۲ بهمن ۱۳۹۷   1153  2  0 بازنشر
خامی و جوانی برزیلی‌ها پس از شکست فینال 1950 هرگز محو نشد، اما چنانکه که پله می ‌گوید، همگی کمی بالغ‌تر شده بودند.

اشاره: تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا در برابر تیم ملی ژاپن بازی را با نتیجه سنگین سه بر صفر واگذار کرد. شکست تیم ملی برای همۀ ما ایرانیان بسیار بغرنج و دردناک بود. به خصوص که امید زیادی به این جام داشتیم و گمان می‌کردیم «جام مال ماست!» این امید، شکست را بزرگ‌تر کرد. ما پس از بیش از ۴۰سال داشتیم دوباره بر فراز آسیا می‌ایستادیم و سال‌ها زمان برده بود که دوباره این‌چنین امیدوار شویم.

اتسون آرانتس دوناسیمنتو (پِله)، فوتبالیست اسطوره‌ای برزیلی در خاطره‌نگاره‌ای بسیار خواندنی از جام جهانی‌ای سخن می‌گوید که در آن برزیل در فینال جام جهانی به مصاف اوروگوئه رفته است. پله آن زمان کودکی نه ساله است. و تمام مردم برزیل جام را مال برزیل می‌دانستند. متن پله نشان می‌دهد چگونه شکست خوردن در یک مسابقه فوتبال می‌تواند تجربه‌ای عظیم برای مردم یک کشور باشد و این شکست آنان را بزرگ کند.

گزیده‌ای از نوشتۀ پله با عنوان «چرا فوتبال مهم است؟» در ادامه می‌آید. این متن بازنشر ترجمه‌ای است از احسان لطفی که پیش‌تر در ماه‌نامۀ همشهری داستان منتشر شده است.

خندیدیم! جیغ کشیدیم! بالا و پایین پریدیم! با همه فامیل در خانه کوچک­مان جمع شده بودیم. مثل همه خانواده­‌های دیگر در سراسر برزیل. ۳۰۰ مایل آن طرف­‌تر پیش چشم جمعیتی خروشان در ریودوژانیرو، برزیل بزرگ در فینال جام جهانی ۱۹۵۰ به مصاف اروگوئه کوچولو رفته بود. همه چیز به سود ما بود، لحظه سروری ما فرا رسیده بود و در دومین دقیقه نیمه دوم یکی از فورواردهای ما فریاکا، مدافع مستقیمش را از سر راه برداشت و توپ را با یک شوت تیز و کوتاه به طرف دروازه فرستاد. توپی که از دروازه­‌بان گذشت و به تور چسبید. برزیل ۱ اروگوئه ۰. زیبا بود حتی اگر نمی­توانستیم با چشم خودمان ببینیمش. شهر کوچک ما تلویزیون نداشت. در واقع پخش تلویزیونی با همین جام جهانی به برزیل آمد، اما فقط در ریو. بنابراین ما مثل بیشتر برزیلی ها فقط رادیو داشتیم.

روح تازه­‌ای داشت در برزیل دمیده می‌­شد و همه احساسش می­‌کردند. مردم انگار فنر در گام‌­های­شان بود، انگار می­‌خواستند چشم­‌های دنیا را خیره کنند. حتی در دور افتاده‌ترین مناطق مثل بائورو همه­‌مان غرق در تب جام‌جهانی بودیم. البته بیشتر از آنکه تب خود بازی­‌ها باشد، هیجان اطمینان از قهرمانی بود. من فقط ۹ سال داشتم اما سنم برای اینکه قاطی این اتفاق‌ها شوم کفایت می‌­کرد. اون جام مال ماست! پدرم این را وقتی که شب­‌ها همگی اخبار اردوی آمادگی تیم ملی را گوش می‌کردیم بارها و بارها با قطعیت تکرار می‌کرد. جام به ما می‌­رسه دیکو.

وقتی تیم برزیل وارد زمین شد، بازیکنان از دیدن ماراکانای لبریز به شوق آمدند. نزدیک ۲۰۰ هزار تماشاگر که تا امروز رکورد بیش­ترین تعداد تماشاگران یک بازی فوتبال باقی مانده است. قبل از شروع بازی به اعضای تیم ساعت­‌های طلایی دادند که که رویش حک شده بود برای قهرمانان جهان؛ و بعد محض اطمینان برای این­که کسی بی خبر نمانده باشد فرماندار ریودوژانیرو خطاب به تیم، تماشاگران و ملت گفت: شما برزیلی‌ها که من پیروز این رقابت‌ها می‌دانم­تان، شما بازیکنان که چندین ساعت دیگر مورد تشویق میلیون­‌ها نفر از هموطنان­تان قرار خواهید گرفت، شما هم‌آوردی روی این کره خاکی ندارید، شما از هر رقیبی برترید، شما که من پیشاپیش به‌عنوان فاتحان جام مقابل­‌تان تعظیم می­‌کنم. وسط این ستایش‌­ها فقط یک صدا به نشانه اخطار بلند شد که البته سرچشمه­‌اش نگران‌کننده بود. فلاویو کاستا مربی برزیل روز قبل به خبرنگارها گفت: این نمایش نیست، یک مسابقه است مثل بقیه مسابقه‌­ها، فقط دشوارتر و من می­‌ترسم بازیکنان طوری قدم بر میدان بگذارند که انگار نشان قهرمانی پیشاپیش بر روی پیراهن­‌هایشان دوخته شده است.

حالا آدم از خودش می­‌پرسد چه خبر بود؟ آن همه شلوغ‌بازی از کجا می­‌آمد؟ آیا ما خام و ساده‌لوح بودیم؟ احمق بودیم؟ یا چیز دیگری در پس‌زمینه جریان داشت؟ یکی از چیزهایی که در طول سالیان یاد گرفتم این است که آن چه در زمین فوتبال اتفاق می‌افتد تقریباً هرگز روایت­‌گر همه داستان نیست؛ نه فقط در برزیل بلکه در همه کشورها باید به بیرون آن مستطیل سبز نگاه کنیم، به زندگی بازیکن­‌ها، خود تیم‌ها و بعضی وقت­‌ها وضعیت سیاسی کشور تا بفهمید واقعاً چه اتفاقی دارد می‌افتد. در جام جهانی ۱۹۵۰ واضح بود که ورزش فقط قسمتی از ماجراست. برای اولین بار که آخرین بار هم نبود، سیاست‌مداران برزیل رقابت­‌ها را به چشم فرصتی طلایی برای بهبود سابقه و جایگاه کشور و همین­طور خودشان دیدند. تمامی برزیل اسیر این­‌ها شده بود و این هیجان به زودی در زمین فوتبال با شوربختانه‌ترین پایان­‌ها روبرو می‌شد؛ اتفاقی که در عمرم بارها و بارها و بارها شاهدش بودم.

نیمه اول مسابقه یک نفس حادثه بود و برزیل مدام حمله می‌کرد. نیمه دوم که شروع شد، فریاکا بلآخره اولین توپ را از روکه عبور داد و به دروازه رساند. پدر و مادرم هم­دیگر را در آغوش گرفتند و من و دوستانم از خانه بیرون ریختیم و محله را روی سرمان گذاشتیم.

وقتی با دوستانم برگشتیم خانه مراسم در شرف آغاز بود، پدرم و دوستانش داشتن درباره بازی‌­های گذشته­‌شان حرف می‌زدند و توجه چندانی به رادیو نمی­‌کردند و همان موقع بود که گزارش­گر رادیویی ملی انگار که از دهانش پریده شده باشد گفت: گل برای اروگوئه؟ چی؟ چطور شد؟  گل برای اروگوئه. گزارشگر بعداً گفت حرفش را عمداً تکرار کرده چون می‌دانست شنونده‌­ها برای بار اول باور نمی‌کنند. اتاق در سکوت فرو رفت. هنوز دلیلی برای عزا گرفتن وجود نداشت. جام ۱۹۵۰ به خاطر کم بودن تعداد تیم‌­ها، جدول گردشی عجیبی داشت که در نتیجه‌­اش برزیل برای قهرمان شدن کافی بود در فینال با اروگوئه مساوی کند.

 از زمان بازی هم فقط ۲۰ دقیقه باقی مانده بود و تیم ما تا این­جای جام در هر بازی کمتر از یک گل خورده بود و می‌­شد مطمئن بود که دفاع ما اجازه گل دوم را نمی­‌دهد، اما لحظه ای که اروگوئه توپ را به تور دروازه ما رساند، اتفاق غریبی افتاد؛ چیزی که هم جمعیت حاضر در ماراکانا احساسش کردند و هم ما که فرسنگ‌­ها دورتر در بائورو بودیم. مثل هوایی که از یک اتاق بیرون مکیده می‌­شود انگار همه آن اعتماد به نفس و نشئگی ناگهان به عکس خودش تبدیل شد. ما آن­قدر خودمان را بالا برده بودیم که اگر می­‌افتادیم ضربه مرگبار بود و ناگهان تمامی برزیل خودش را خیره در ژرفای مغاک احساس کرد. به دوندینهو نگاه کردم که حالا با چشم‌­های گشاد در صندلی فرو رفته بود. در ماراکانا از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مطلقا صدایی بیرون نمی‌آمد. مربی برزیل بعد گفت که سکوت زهره بازیکنان ما را ریخت و اروگوئه کوچولو، خروس رام از پیش شکست خورده حالا بوی خون را احساس می­کرد.

قرار بود ورزشگاه ماراکانا همچون یک تاج قهرمانی روی سر بازیکنان برزیل قرار گیرد

 فوتبال هیچ ربطی به اندازه کشور یا قد و قواره بازیکنان ندارد، فقط جرئت، مهارت و سخت­کوشی مهم است. خدایا! من یکی باید این­‌ها را بهتر از هرکسی دیگری می­‌دانستم. ما فراموش کرده بودیم که بنای سنتی فوتبال در اروگوئه اگر بیشتر از برزیل نباشد کمتر نیست. تیم فوتبالشان در جهان به گاراچوارا، اصطلاحی محلی برای جرئت و جنگاوری معروف بود. دو مدال المپیک در کارنامه­‌اش داشت و یک عنوان قهرمانی در جام جهانی ۱۹۳۰. یعنی اولین دوره که در خاک خود اروگوئه برگزار شده بود.

وقتی اروگوئه­‌ای­‌ها برای فینال به ریو رسیدند و دیدند که با آن­‌ها مثل قربانی­‌های آیین تاج­‌گذاری برزیل رفتار می‌شود همان کاری را کردند که دقیقاً از تیمی با نسب و تبار قهرمانی انتظار می‌رود. آن­‌ها شوریدند، بازیکنان اروگوئه کاملاً خشمگین بودند و با شدت و حدتی غیرعادی تمرین کردند و مربیان و مسئولان همراه تیم در این خشم فرصتی طلایی دیدند. صبح روز مسابقه مانوئل کابالرو، سرکنسول اروگوئه در ریو ۲۰ نسخه از همان روزنامه‌ای که تیم برزیل را پیشاپیش قهرمانان جهان اعلام کرده بود خرید و به هتل محل اقامت اروگوئه برد. وقتی بازیکنان برای صرف غذای قبل از مسابقه سر میز نشستند، کابالرو اون روزنامه­‌ها را روی میز انداخت و گفت: تسلیت می­‌گم، شماها باختید. بازیکنان از عصبانیت منفجر شدند و یکی­شان خوزه بیوتخرا که به جوشی بودن معروف بود بلند شد و مشتش را کوبید به دیوار و داد زد: نه! نه! نه! اون­‌ها قهرمان نیستند، حالا می‌بینیم کی قهرمان میشه.

اگر موقع ورود به ماراکانا ترس و اضطرابی هم در بازیکنان اروگوئه باقی مانده بود با پایان بدون گل نیمه‌ی اول به کلی از بین رفت. اسطوره شکست ناپذیری برزیل فرو ریخته بود و حتی گلی که ما در آغاز نیمه دوم زدیم فایده‌­ای غیر از تشدید احساس تنازع بقای تیم اروگوئه نداشت. اودلیو کاپیتان اروگوئه توپ را از توی دروازه برداشت و دستش گرفت و دقیقه یک دقیقه خطاب به همه از جمله داور و تماشاگران داد و بیداد کرد. وقتی بالاخره توپ را روی چمن گذاشت و اجازه داد بازی ادامه پیدا کند، سر هم‌تیمی‌هایش فریاد کشید: یا ازشون می­‌بریم یا همین جا ما را می‌کشند. داشت اغراق می­‌کرد ولی به هر حال اولین کسی نبود که آن روز در برزیل حرف­‌های غیرواقعی می­‌زد. اعضای تیم به همان سرعتی که اودلیو آرزویش را داشت به حرف‌هایش واکنش نشان دادند و گل مساوی به فاصله کمی به ثمر رسید. بعدش نوبت جیجیا، بازیکن استثنایی جناح راست اروگوئه بود که ۱۰ دقیقه مانده به پایان مسابقه خودش را تقریباً تنها نزدیک دروازه برزیل می­‌بیند.

وقتی سوت پایان بازی به صدا درآمد هزاران نفر در جایگاه‌­های ورزشگاه و خدا می­‌داند چند هزار نفر در سراسر برزیل زیر گریه زدند. فضا آن­‌قدر تلخ و غم‌بار بود که وقتی بازیکنان اروگوئه منتظر ژولریمه بودند که به زمین بیاید و جام را بهشان بدهد، چندتایشان می‌خواستند ول کنند و به سمت رختکن‌­ها بدوند. چیافینو زننده گل اول اروگوئه گفته: من بیشتر از برزیلی‌­ها گریه کردم چون می‌­دیدم که چه رنجی می‌­کشند. بیرون ماراکانا مردم خشمگین این­جا و آن­جا روزنامه­‌ها را آتش زدند که لابد شامل آن نسخه‌­هایی که برزیل را قهرمان اعلام کرده بود هم می‌­شد. استادیوم، خاکستر نشد اما مجسمه‌­ای را که شهردار از خودش بیرون ورزشگاه علم کرده بود پایین کشیدند و سرش را توی رودخانه ماراکانا انداختند. بازیکنان برزیل چند ساعت بعد مبهوت و سرگردان از ورزشگاه بیرون آمدند خیلی‌ها خودشان را مثل جن‌­زده‌­ها به کافه­‌های نزدیک ورزشگاه رساندند و بعضی‌هایشان چند روز بعد را همان جا مانند. فریاکا، زننده تنها گل برزیل را چند نفر به جا آوردند و اسم بازیکنان پیروز اروگوئه را خطاب به او فریاد زدند: ابدولیو جیجیا. فریاکا گفت: دیدم که آن فریادها تا پایان عمر تعقیبم خواهند کرد.

در یک لحظه‌ سکوت ماراکانا را فرا گرفت

در هفته‌­ها و ماه­‌های بعدش ماتم به جای آن­‌که فروکش کند شدیدتر شد. غرور قبل از بازی زیاد بود اما به پای عزا و خودکاوی بعدش نمی‌رسید. مثل پایان جنگی بود که برزیل در آن شکست خورده باشد و خیل عظیمی جان باخته باشند؛ باخت فینال نه به حساب کوتاهی ۱۱ بازیکن که به پای نقص و قصور تمامی یک ملت نوشته شد. سندی بر اینکه برزیل تا ابد محکوم به عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی است. بعضی‌­ها ورد زبان­‌شان شد که برزیل هیچ وقت جام جهانی را نمی­‌برد و هرگز نمی‌تواند در هیچ چیزی با کشورهای بزرگ جهان رقابت کند. حتی بعضی از آدم­‌های خیلی جدی هم نظرشان کمابیش همین بود. روبرتو داماتا انسان‌شناس معروف گفت که این باخت احتمالاً بزرگترین تراژدی تاریخ مدرن برزیل است، چون همه را قانع کرد که ما ملتی بازنده‌­ایم. بدتر از همه شکست درست آن زمانی اتفاق افتاد که کشور به خودش جرأت داده بود رویای عظمت در سر بپروراند. ما خطر کرده بودیم، از جای امن­‌مان بیرون خزیده بودیم و نتیجه فاجعه‌بار شده بود. سال­‌ها زمان لازم بود تا زخم اعتمادبه‌نفس ملی­‌مان التیام پیدا کند. نلسون رودریگز، روزنامه‌نگار ورزشی برزیل نوشت: هر کشوری فاجعه لاعلاج ملی خودش را دارد چیزی مثل هیروشیما و هیروشیما. برای ما این فاجعه، شکست ۱۹۵۰ از اروگوئه بود.

ولی مگر اولش نگفتم که جام جهانی ۱۹۵۰ اتفاق خوبی برای برزیل بود. کمی دیگر دندان روی جگر بگذارید. بله آن فینال عواقب وحشتناک زیادی داشت. برای باربوسا و خیلی‌های دیگر هیچ نیمه پری نداشت اما برای بقیه­‌مان آن روز در ریو یک تجربه بزرگ بود چیزی که به یکپارچگی­‌مان به عنوان یک ملت کمک کرد و طنین‌َش تا سال‌ها و دهه‌ها در ذهن­‌مان ماند.

شانزدهم جولای روزی بود که همه کشور از فقیر و غنی، سیاه و سفید دور رادیوها جمع شدن و مثل یک ملت واحد برای نخستین بار با هم شادی کردند و با هم رنج کشیدند. جمع شدن دور رادیو و رنج کشیدن در کنار هم برزیلی‌­ها را در یک تجربه مشترک سهیم کرد، چیزی که می‌توانستند درباره‌­اش با هرکسی در خیابان، نانوایی و محل کار حرف بزنند و بحث کنند. خواه در ریو باشد یا بائورو، سائوپولو یا اعماق آمازون. امروز این چیزها به نظرمان بدیهی می‌­آید اما آن موقع نقش خیلی مهمی در خلق یک داستان و روایت مشترک از معنای برزیلی بودن داشت. دیگر با هم بیگانه نبودیم و فکر نمی‌کنم بعدش هم دوباره غریبه شده باشیم. اتفاق مهم دیگر این بود که برزیلی‌ها کمی از آن معصومیت و جوانی و خامی که در آن بعدازظهر یا حتی ماه‌های قبلش آن­‌قدر تابلو و واضح بود از دست دادند. به هیچ وجه محو نشد اما بعدش همگی کمی بالغ­‌تر بودیم.

شانزدهم ژولای ۱۹۵۰ چنان انگیزه‌بخش بود که جای اغراق ندارد. بعد از اینکه گریه­‌های پدرم را دیدم و تلاش مادرم را برای آرام کردنش، رفتم به اتاق خواب­شان رو به روی تصویری که از مسیح روی دیوار بود ایستادم و اشک ریزان  گفتم: چرا این­جوری شد؟ چرا این بلا سرمون اومد؟ چرا مسیح؟ چرا داریم مجازات میشیم؟ معلوم است که جوابی نیامد اما همین­طور که یاس در وجودم فروکش کرد چیز دیگری به جایش نشست، چیزی عمیق­تر و پخته‌تر. اشک­‌هایم را پاک کردم برگشتم توی اتاق نشیمن و دستم را روی بازوی پدرم گذاشتم. نمی­‌دانم حرفی که بعدش زدم از کجا آمد، شاید یکی از همان چیزهایی بود که یک پسربچه ۹ ساله ممکن است برای بهتر کردن حال پدر و مادرش بگوید اما هر علتی داشت اتفاقاتی که در سال‌های بعد افتاد آن را از یک ادعای کودکانه جذاب‌تر کرد. به پدرم گفتم:

طوری نیست بابا خودم یک روزی جام جهانی را برات میارم. قول میدم.

شکست فوتبال
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
سرمقاله
اسرائیل و کابوس استقلال منطقه
آیا اردن، می‌تواند گام بعدی محور مقاومت برای تشکیل سازمان‌های ملی مستقل در منطقه باشد؟
محمدحسین تسخیری   
ایران تلاش برای شکل‌گیری سازمان‌های ملیِ باشخصیت را علی‌رغم تمام دشواری‌ها و ریسک‌هایش به عنوان راه نجات تمام کشورهای منطقه در پیش گرفته است. هر جبهۀ جدیدی که گشوده می‌شود، هر هسته جدیدی از مقاومت که در کشوری جدید، سربرمی‌آورد، تنها و تنها در این لحظه، یعنی لحظه‌ای که تبدیل به یک تشکیلات سازمان‌یافته و مسئولیت‌پذیر می‌شود، می‌تواند نویدبخش تولد یک ملت باشد و آن را نمایندگی کند.


سرمقاله
نام من، هیچ‌کس
جغرافیای مقاومت در محاصره افتاده است
اباصالح تقی‌زاده طبری   
پول هنگفت انباشته در این کشورها به همراه سیاست مسالمت‌جوی دیکته‌شده، همۀ آن چیزی است که امکان رویاپردازی‌های توسعه را فراهم کرده و البته کار را برای کشوری چون ایران بسیار سخت نموده است؛ تصویر پاکیزۀ توسعه در این جغرافیا، در تقابل شدیدی با سیاست مقاومت از طرفی و در ادامۀ آن اقتصاد سیاسی تولیدی جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی که پس از انقلاب، جبهه‌ای تازه در منطقۀ آسیای غربی باز کرد و کشورهای حاشیۀ خلیج فارس را در طرف کشورهای مرتجع و وابسته نشاند و خود داعیه‌دار استقلال و مبارزه با نیروهای غیرملی شد، حالا با چهره‌ای جدید از این کشورها روبه‌رو شده است. آن‌ها با شما نمی‌جنگند؛ می‌خواهند همکاری کنند؛ گویا از شما خواسته‌اند که نگاه تنگ‌نظرانۀ ژئوپلیتیک را به کناری نهید و جهان وسیع پر از فرصت را ببینید


سرمقاله
جغرافیای ضعیف
سیاست همسایگی نمی‌تواند صرفا پیگیری منافع باشد
علیرضا شفاه   
چین قطعا باید در اولویت بالای همکاری‌های اقتصادی ایران قرار بگیرد اما نمی‌‌تواند سیاست همسایگی دولت آقای رئیسی را تضمین کند. چین کشوری آرام است و اقتصادی جهانی دارد. اقتضای سیاست خارجی چین این است که از جنگ‌های نیابتی ایران و عربستان جلوگیری کند اما اگر بنا باشد ثبات اقتصادی جامعۀ ایران منجر به قدرت‌نمایی‌ها و تنش‌های تازه‌ای در منطقه شود، قطعا چین ضامن فعالیت‌های اقتصادی‌ای نمی‌شود که به چنان نتیجه‌ای منجر شود. در ذیل همین محاسبه است که چین ذیل مزایایی که به این منطقه می‌بخشد مراقبت می‌کند که روی زمین لغزنده و پرفتنۀ آن پیراهن‌آلوده نشود. آیا ما می‌توانیم خودمان را به‌عنوان برندۀ مطلق منطقه معرفی کنیم و همۀ امنیت آن را تضمین نماییم؟





موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 77136607-021


عضویت در باشگاه مخاطبین

اینکه چیزها از نام و تصویر خود سوا می‌افتند، زندگی را پر از هیاهو کرده است و این هیاهو با این عهد مدرسه که «هر چیزی خودش است» و خیانت نمی‌ورزد، نمی‌خواند. مدرسه آرام است و این آرامش بخشی از عهد و ادعای مدرسه است. هیاهو در مدرسه به معنای ناتوانی مدرسه در نامگذاری چیزها است؛ به این معناست که چیزها می‌خواهند از آنچه هستند فرا بروند. آنجا که می‌توان دانست از هر چیز چه انتظاری می‌توان داشت، دعوا و هیاهویی نیست، نظم حاکم است و هر چیز بر جای خویش است. اما اگر هرچیز حقیقتاً بر جای خود بود و از آنچه هست تخطی نداشت، دیگر چه نیازی به مدرسه بود؟ اگر خیانتی ممکن نبود مدرسه می‌خواست چه چیزی را بر عهده بگیرد. اگر حقیقت نامی دارد، از آن روست که امکان ناراستی در جهان هست. نام چنانکه گفتیم خود عهد است و عهد نگه داشت است و نگه داشت آنجا معنا دارد که چیزها از جای خود خارج شوند.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)