اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





گروه مطالعات نهاد علم
تاریخ تأسیس : شهریور 1397






اعضای گروه

سید علی متولی امامی
مسئول گروه

دانشجوی دکتری علوم سیاسی

مدیرمسئول و عضو شورای علمی موسسه علم و سیاست اشراق

مدیر ادبستان سما



درباره گروه

دارالفنون به عنوان نخستین نهاد علم جدید در ایران در پی نیاز علمی کشور به قوای دفاعی قدرتمند تأسیس شد. همۀ شاخه‌های تحصیلی دارالفنون از مهندسی و پزشکی تا ریاضی و جغرافیا در خدمت نیاز فوری کشور به یک قوای نظامی قدرتمند طراحی شده بود. بعد از دارالفنون، سایر مدارس عالی مثل مدرسه علوم سیاسی و تجارت و فلاحت و... نیز ذیل توجه به نیازهای فوری کشور تأسیس شدند. حتی مدارس ابتدایی جدید از 1305ق قرار بود بستر انتقال تجدد به ایران باشند.

دارالفنون آخرین تجربۀ ما نبوده و ما ایرانی‌ها همچنان در حال تجربۀ چندین‌بارۀ این الگو هستیم. اینکه ما به جای «دارالعلوم»، «دارالفنون» داشته‌ایم، به تلقی خاص ما ایرانی‌ها از علم مربوط است. این درک از علم نه‌تنها تاریخ دانشگاه ایرانی را رقم زده است بلکه ایدۀ اساسی ما برای ساختن ایران بوده است. وضع ایران مقارن همان درکی است که ما از علم داشته‌ایم. درک ما از علم نه‌تنها نهاد علم را رقم می‌زند، بلکه ایدۀ اساسی ما برای زیستن در جهان است. ما علم جدید را خواسته‌ایم تا به‌واسطۀ آن قدرتمند شویم. اما آیا علم مرکب راهواری است که در هر شرایط و به هر نحو کارسازی کند؟ ما در دوران معاصر گمان کرده‌ایم علم ابزاری است که در جهت نیازهای فوری و عملی ما به خدمت گرفته می‌شود و مدام از انتقال و کسب و تقلید آن سخن گفته‌ایم و همه تلاش‌هایمان تمهیدی برای مهیا کردن شرایط انتقال دانش بوده است. این تلاش‌ها کمتر قرین توفیق بوده و به رغم همه این تکاپوها، در بسیاری موارد حتی مقلدان خوبی هم نبوده‌ایم. «کارآمدی و اداره» ایدۀ تاسیس نهاد علم در ایران بوده است و اگر نهاد‌های علمی ما در کمک به اداره کشور چندان توفیقی نداشته‌اند، باید از معنی کارآمدی پرسش کرد. چگونه علم می‌تواند کارآمد باشد و به ابزار دست سیاستمداران فروکاسته نشود؟ چگونه علم می‌تواند معنی زندگی انسان را بر عهده گرفته باشد و هم‌زمان در زندگی او کارآمد باشد؟ آیا معنی علم فارغ از کارآمدی آن رقم می‌خورد؟

پرسش از معنی کارآمدی، پرسش از علم و نهاد علم و رابطۀ آن با حاکمیت و اداره است. این پرسش علاوه بر تأملات فلسفی درباره معنی علم و کارآمدی، نیازمند تحقیق از تاریخ دانشگاه در ایران معاصر است. تا از خلال تحلیل دقیق آنچه می‌خواستیم و تاکنون روی داده است، از نو درباره آنچه می‌خواهیم تفکر کنیم. برآیند این پژوهش سیاست‌هایی در جهت بهبود و توفیق دانشگاهی است که قدرت و حاکمیت می‌اندیشد.

متن‌خوانی | بابل | عهد | گزارش نهاد | پروژه


شسی شسی شی ش 111سی شی ش یش یش ی شی شی شی شی شی شی

سیب سیب سی2222 بسی بس یبس ب سیب س بیس ب سی

سیبسیب سی بسیب سیب 33333سی بسی ب سیب سیب سی بسی ب

توضیح تب چهارم

55555555555555555555555555



از این گروه بخوانید :

گروه مطالعات نهاد علم
روزگار بی‌دولتی
بازخوانی نطق رادیویی محمد علی فروغی در مهرماه ۱۳۲۰
با ورود متفقین به ایران، فروغی دوباره به موقعیت محوری طراحی و اداره، بازگشت و البته فرصت یافت تا در این موقع کارنامۀ چهل‌سالۀ دولت مشروطه را به یاد آورد. اینجا فروغی با اشاره به سال‌ها محنت ایرانیان پس از مشروطه و از دست رفتن دولت در ایران، آزادی مردم را تنها در سایه دولت و قانون ممکن دانسته است.



گروه مطالعات نهاد علم
فاجعۀ بی‌طرفی
کرونا و قحطی بزرگ
کرونا یا هر حادثه دیگر، مستعد یک فاجعه ملی است اما در پرتو توضیح وضع کشور و برعهده‌گرفتن مسئولیت آن، به فرصت آینده بدل می‌شود. پیش از اینکه در پریشانیِ درگیری با حوادثِ پی‌درپی غرق شویم، باید این وضع تاریخی را توضیح دهیم.



گروه مطالعات نهاد علم
در سیاست و اقتصاد دانشگاه

نحوۀ اعتراض دولت به هزینه‌های دانشگاه در ایران، نشان می‌دهد؛ نه دولت درباره دانشگاه ایده‌ای دارد، و نه دانشگاه با دولت طرف شده‌است.






گروه مطالعات نهاد علم
علم آداب دارد

هم اندیشی علم دینی به رغم تلاش و خلوصی که در پس آن بود، به اندازه کافی پروای «علم» نداشت و مرزبندی نکرد. گفتار علمی مرزبندی می کند و «هم اندیشی علم دینی» فاقد چنین گفتاری بود. افراد و گروه ها به نحو دموکراتیک در کنار یکدیگر حاضر شدند و گفت و گویی بنیادی و اساسی به میان نیامد.



گروه مطالعات نهاد علم
آلمان؛ شهر دانشگاه

محققانِ تاریخ تمدن آلمان همواره از تعداد زیاد دانشگاه‌هایی که از قرون وسطی تا به امروز در این سرزمین وجود داشته‌اند شگفت‌زده شده‌اند. این شگفتی وقتی به کمال می‌رسد که آلمان را از این حیث با سایر کشورهای اروپایی مقایسه کنیم.




موسسه علم و سیاست اشراق
تهران خیابان شریعتی،بالاتر از طالقانی
خیابان بوشهر،پلاک21،واحد5
شماره تماس : 09355643099



عضویت در باشگاه مخاطبین

نزد آن­ها که دانایی را حق خود می‌دانند، پرسش از قیمت علم پرسشِ حسابگرانی محافظه‌کار است که نهایتاً حاضرند زندگی کنند به هر قیمتی. با این حال، آموختن به چه قیمتی؟ این سؤال حتی اگر از سرِ بی‌حالی و خستگی بر زبان آمده باشد در ما امید و هراسی زنده می‌کند، نکند این راه که رفتن دارد و بازگشتن نه، دست‌کم برای من، بی‌سرانجام و بی‌حاصل باشد. آن‌ که با خود چنین نجوایی نداشته باشد، نه قدر زندگی بلکه پیش از آن، قدر خود علم را ندانسته است، چرا که علم پیش از هر گزاره‌ی صادقی که درباره‌ی چیزی داشته باشد، مدعی زندگی انسان است؛ هر آنکه خود را وقف چیزی همچون علم نمی‌کند، شخصیتی بی‌قدر است.