اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان






دیدگاه
مکافات ژئوپلتیک آمریکا
هیچ نقطه‌ای از جهان پس از جنگ 7 اکتبر، مثل سابق نخواهد بود
استفان والت   

جنگ همچنین به مسکو و پکن استدلال آسان دیگری برای نظم جهانی چندقطبی ارائه می‌دهد که مدت‌هاست بر سر نامطلوبیت سیستم تحت رهبری ایالات متحده از آن دفاع کرده‌اند. تنها کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که به دیگران یادآوری کنند که ایالات متحده در 30 سال گذشته اولین قدرت بزرگ مدیریت خاورمیانه بوده است و نتایج آن، جنگ فاجعه‌بار در عراق، بروز توانایی نهفتۀ هسته‌ای ایران، ظهور خلافت اسلامی (داعش)، فاجعه انسانی در یمن، هرج و مرج در لیبی، و شکست روند صلح اسلو است


دیدگاه
مابین سطور توافق ایران و عربستان
این توافق چیزی فراتر از عادی سازی روابط با ریاض است
سعید گلکار   کسری اعرابی   

در واقع، در سطح منطقه‌ای، رژیم [آیت‌الله] خامنه‌ای بر استفاده از توافق با میانجیگری چین برای برهم زدن به جای تسهیل صلح متمرکز است یعنی خرابکاری در توافق‌نامه ابراهیم ِمورد مذاکره آمریکا. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو سال گذشته به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش کرده است تا از عادی‌سازی روابط بیشتر کشورهای عربی با اسرائیل جلوگیری کند، ایران از اسرائیل به عنوان «غده سرطانی» یاد می کند که باید ریشه‌کن شود. رژیم ایران بر این باور است که معامله با میانجیگری چین با تاخیر در پیوستن بیشتر کشورهای عربی به توافقنامه ابراهیم و تضعیف ارزش ایالات متحده در خاورمیانه، دو پرنده را با یک سنگ در این زمینه می‌کشد.


دیدگاه
غفلت از اتحاد راهبردی
بازنشر یادداشت علی‌اکبر ولایتی درباره مناقشه اخیر میان ایران و روسیه
علی‌اکبر ولایتی   

ظن قوی این است که موضوع یکسره شدن ارتباط بین استانبول تا سین کیانگ بیش از اینکه نشانی از تشکیل یک دنیای خیالی به نام پان ترکیسم باشد، با توجه به دامنه ارتباطات ترکیه با ناتو، منجر به تشکیل نواری خواهد شد که ایران را از طرف شمال و روسیه را از طرف جنوب محاصره خواهد کرد و نفوذ ناتو را در منطقه گسترش خواهد داد. باز کردن راه به نخجوان به جای اینکه تجارت و همکاری را توسعه دهد، ممکن است موجب شود که ناتو و بعضی از اعضایش که در این کشمکش نقش دارند، راه را برای حضور جدی‌‌تر و فعال‌تر همه امکانات و دسترسی‌هایشان در شمال ایران و جنوب روسیه هموار کنند.


دیدگاه
مپنانامه
روایتی از یک نیروی مولد در اقتصادسیاسی ایران
جواد وزیری   

راه افتادیم به سمت کارگاه تولید پره‌های بادی ۱۲تنی. هر پره در دو نیمۀ طولی، تولید و بعد به هم چسبانده می‌شود. الیاف فایبرگلاس و چوب‌های بالسا در دو قالب به طول 50متر پخته می‌شوند. بعد دو نیمه به هم جوش داده می‌شود و در آخر بتونه و نقاشی. دانش ساخت و طراحی پیچیده‌ای داشت. الحق در شکار دانش فنی مپنا دستان بلند و توانمندی دارد. به نظرم سطحی‌ترین حرف درباره مپنا این است که بگوییم با انتقال تکنولوژی از زیمنس و آنسالدو مرحله‌به‌مرحله از مونتاژ به مهندسی معکوس و طراحی حرکت کرده است و چون بازيگر انحصاری بوده و دولت از آن حمايت كرده توانسته رشد خوبی كند. واقعاً این گزارۀ کلیشه‌ای چقدر می‌تواند روایت کند هزارویک شب تولد یک توربو ژنراتور را در سرزمین نیمروز؟


دیدگاه
عزم جدید آنگلوساکسون‌ها
اتحاد راهبردی استرالیا با ایالات متحده و بریتانیا، یک بلوک جدید در برابر تهدیدات چین می‌سازد.


این طرح مملو از خطرات است. هزینه برای استرالیا چشمگیر است. آمریکا در حال تلاش برای تولید زیردریایی کافی برای نیروی دریایی خود است. این پروژه باید حداقل برای دو دهه از فراز و نشیب‌های سیاست و بودجه در هر سه کشور جان سالم به در ببرد. اما این تنها بخشی از مسئله است. رهبران همفکر، خود و جانشینانشان را به تعهد بلندمدت مبنی بر عدم تماشای منفعلانه آغاز تسلط چین بر آسیا متعهد کرده‌اند.


دیدگاه
آیا نتانیاهو، اسراییل را نابود خواهد کرد؟
وقتی بهترین و خالص‌ترین اسرائیلیان همدست می‌شوند، زمان نگرانی فرا می‌رسد


این مبارزه بخشی از مبارزه بر سر هویت اسرائیل است که دوقطبی شده است. یک جناح راست افراطی رشد کرده است که توسط تعداد بیشتری از شهرک‌نشینان یهودی در کرانۀ باختری و سیاست عوام‌فریبانه ضد نخبگان آقای نتانیاهو و سیاست نابرابری تقویت شده است. تعداد یهودیان افراطی ارتدوکس در اسرائیل به سرعت افزایش یافته است: آنها 13 درصد از جمعیت هستند. احزاب راست افراطی و ارتدوکس با هم در انتخابات سال گذشته یک‌چهارم کرسی‌های کنست را به دست آوردند. در حالی که احزاب چپ میانه و لیکود جناح راست آقای نتانیاهیو تمایلی به حکومت مشترک ندارند، او با آنها ائتلافی تشکیل داده است. اسرائیلی‌های میانه‌رو از اینکه در کشوری که به ریشه‌های لیبرال خود خیانت می‌کند، ثروت می‌آفرینند، مالیات می‌پردازند و جنگ می‌کنند، خشمگین می‌شوند.


 1       

موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 77136607-021


عضویت در باشگاه مخاطبین

اینکه چیزها از نام و تصویر خود سوا می‌افتند، زندگی را پر از هیاهو کرده است و این هیاهو با این عهد مدرسه که «هر چیزی خودش است» و خیانت نمی‌ورزد، نمی‌خواند. مدرسه آرام است و این آرامش بخشی از عهد و ادعای مدرسه است. هیاهو در مدرسه به معنای ناتوانی مدرسه در نامگذاری چیزها است؛ به این معناست که چیزها می‌خواهند از آنچه هستند فرا بروند. آنجا که می‌توان دانست از هر چیز چه انتظاری می‌توان داشت، دعوا و هیاهویی نیست، نظم حاکم است و هر چیز بر جای خویش است. اما اگر هرچیز حقیقتاً بر جای خود بود و از آنچه هست تخطی نداشت، دیگر چه نیازی به مدرسه بود؟ اگر خیانتی ممکن نبود مدرسه می‌خواست چه چیزی را بر عهده بگیرد. اگر حقیقت نامی دارد، از آن روست که امکان ناراستی در جهان هست. نام چنانکه گفتیم خود عهد است و عهد نگه داشت است و نگه داشت آنجا معنا دارد که چیزها از جای خود خارج شوند.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)