اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





پیش شماره یکم بابل



۳۱ خرداد ۱۳۹۰   806  0  0

 

خرید از طاقچه

 

سردبیر: علیرضا شفاه.
تحریریۀ این شماره: سید علی کشفی، امیر راقب، مهدی معافی، سید مهدی ناظمی، اباصالح تقی‌زاده طبری، مهدی عطایی، محمد بلوریان، محمد هادی محمودی


ویراستار: نادر سهرابی

منشی تحریریه: محمد حسین سجاد

 

فهرست مطالب

خون در آستانه/ علیرضا شفاه    11


مقدمه‌ای بر نامه‌ی ماکیاوللی  درباره‌ی بی‌طرفی سیاسی پاپ:
درباره‌ی متن سیاسی/ امیر راغب     17


دو نامه از ماکیاوللی به فرانچسکو وتوری درباره‌ی بی‌طرفی سیاسی پاپ:
سرور ما نباید بی‌طرف باشد/ ترجمه‌ی امیر راغب و مهدی عطایی     21


نسبت تکفیری‌گری با ماهیت سیاست:
سیاست از سیاست‌مدار چه می‌خواهد؟/ اباصالح تقی‌زاده طبری  33

-------------------------------------------------------------------
مقدمه‌ای بر سخنرانی وودرو ویلسون درباره‌ی علم مدیریت دولتی:
این سخنرانی آمریکای قرن بیستم را بنیاد گذاشت/ مهدی معافی    43


سخنرانی 1887 وودرو ویلسون:
مطالعه مدیریت دولتی/ ترجمه‌ی مهدی معافی    47


رابطه‌ی اداره با بازار و سیاست:
مسئولیت مجری/ سید علی کشفی، محمد بلوریان، مهدی معافی     65

-------------------------------------------------------------------
مقدمه‌ای بر بازنشر قطعه‌ی قانون از کتاب کشف اسرار امام خمینی:
مبارزه برای قانون؛ از دستگاه دیوانی تا گفتار سیاسی/ محمد هادی محمودی     77


بازنشر قطعه‌ای از کشف اسرار امام خمینی:
گفتار پنجم؛ قانون     83


درآمدی بر تعامل تفکر فلسفی و سیاست مدنی:
فلسفه و جمهوری اسلامی ایران/     89


نامۀ بابِل به دکتر رضا داوری اردکانی    103

سیاست ماکیاولی امام خمینی علامه طباطبایی
گروه مطالعات علوم دقیقه
خدای مخلوق
چگونه نامتناهی می‌تواند معیاری برای متناهی باشد؟
از یک طرف، هیچ رابطۀ مقایسه‌ای میان امرِ متناهی و امرِ نامتناهی وجود ندارد، و با این‌حال از طرف دیگر، نامتناهیْ «واحد، بسیط‌ترین و بسنده‌ترین معیار» برای چیزهای متناهی است. به‌چه معناییْ امرِ نامتناهی معیاری برای امرِ متناهی است؟ برای پرداختن به این پرسش، کوزانوس به سه استعارۀ ریاضی متوسل می‌شود. هر استعاره جنبه‌های مهمی را آشکار می‌سازد که در آن امرِ نامتناهی به‌عنوان سنجه و معیارِ امرِ متناهی عمل می‌کند.


سرمقاله
مسئلۀ اعمال سیاست حجاب
چگونه حجاب، مسئلۀ حکمرانی جمهوری اسلامی است؟
دولتی که ضعیف شده باشد قابلیت اعمال اراده فعالانه را در همه وجوه سیاست و ازجمله سیاست حجاب از دست می‌دهد. نهایتاً حجاب تبدیل به سیاستی متکی به مصوبۀ قانونی می‌شود و در چشم مردم موافق یا مخالف، این اعمال اراده، ذیل مفهوم حجاب اجباری صورت‌بندی می‌گردد. افول معنی سیاست حجاب به حجاب اجباری، پیش از هر عاملی به ضعف دولتی برمی‌گردد که در پذیرش مسئولیت سیاسی خود و اتخاذ تصمیم‌های سخت، که نشانۀ مهمی از پذیرش مسئولیت است، تعلل نموده و به سوی مشارکت با مردم حرکت نکرده است.


سرمقاله
مردم معلق
درباره معنای مشترک اعتراضات آبان 98 و اعتراضات اصفهان و اعتراضات پس از آن
ما شخصیت سیاسی نمی‌خواهیم، صرفاً مدیرانی پرکار و خدوم می‌خواهیم. مردمی می‌خواهیم که بیش از آنکه شریک سیاست و در گیر و دار ساخت معنای سیاسی زندگی خود باشند، شایستۀ حمایت اند. سیاست که به اینجا رسید جهت غایی‌اش را پشت درهای بسته و توسط بازیگران حرفه‌ای و پنهان به دست می‌آورد و سویۀ عمومی‌اش را در قالب برنامه هایی عمدتاً تخصصی و البته گاهی همه‌فهم دنبال می‌کند. دیگر جایی برای گفت‌وگوهای سیاسی و مناقشه بر سر تصویر کلی کشور نمی‌ماند و سیاستمدار، مدیری خواهد بود که مهمترین کارش نگه داشتنِ مردم در سطح مسائل روزمره است


سرمقاله
فاجعۀ بی‌طرفی
کرونا و قحطی بزرگ
کرونا یا هر حادثه دیگر، مستعد یک فاجعه ملی است اما در پرتو توضیح وضع کشور و برعهده‌گرفتن مسئولیت آن، به فرصت آینده بدل می‌شود. پیش از اینکه در پریشانیِ درگیری با حوادثِ پی‌درپی غرق شویم، باید این وضع تاریخی را توضیح دهیم.



موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 09355643099


عضویت در باشگاه مخاطبین

نزد آن­ها که دانایی را حق خود می‌دانند، پرسش از قیمت علم پرسشِ حسابگرانی محافظه­ کار است که نهایتاً حاضرند زندگی کنند به هر قیمتی. با این حال، آموختن به چه قیمتی؟ این سؤال حتی اگر از سرِ بی­حالی و خستگی بر زبان آمده باشد در ما امید و هراسی زنده می‌کند، نکند این راه که رفتن دارد و بازگشتن نه، دست‌کم برای من، بی‌سرانجام و بی‌حاصل باشد. آن‌ که با خود چنین نجوایی نداشته باشد، نه قدر زندگی بلکه پیش از آن، قدر خود علم را ندانسته است، چرا که علم پیش از هر گزاره‌ی صادقی که درباره‌ی چیزی داشته باشد، مدعی زندگی انسان است؛ هر آنکه خود را وقف چیزی همچون علم نمی‌کند، شخصیتی بی‌قدر است.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)