اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





شماره 2 بابل



۳۰ آذر ۱۳۹۰   782  0  0

 

خرید از طاقچه

 

سردبیر: علیرضا شفاه.
دبیر فصل اول: اباصالح تقی‌زاده طبری.
دبیر فصل دوم: محمدهادی محمودی.
دبیر فصل سوم: سید علی متولی امامی.


تحریریۀ این شماره: مریم جایروند، میثم سفیدخوش، یحیی شعبانی، عباس جُنگ، امیر راقب، علی‌نجات غلامی، علیرضا قبولی شاهرودی، عباس مقامی، حمیدرضا میررکنی بنادکی. 

روابط عمومی: سید امیر موسوی زاهد.
ویراستار: نادر سهرابی.

از دکتر کریم مجتهدی نیز به‌خاطر مشارکت مشفقانه‌ای که در به‌ثمر نشستن این شماره داشتند، سپاسگزاریم.

 

فهرست مطالب:

 

سرگشتگی نام‌ها / علیرضا شفاه    9

-----------------------------------------
مقدمه‌ای کوتاه بر گفتارهایی از سه فیلسوف دربارۀ نهاد علم:
در ضرورت سیاسی علم/ امیر راقب     17


اشاره‌ای ‌درباب گذشته و آیندۀ نهاد علم:
دانشگاه باید مسئولیت علم را بر عهده بگیرد/ دکتر کریم مجتهدی    23


خطابۀ شلینگ  علیه تمنای  علم کاربردی و حامیان دانشگاهی آن:
ایدۀ مطلق علم/ ترجمۀ عباس جُنگ، امیر راقب و اباصالح تقی‌زاده طبری     29


نوشتاری از هومبولت که دانشگاه برلین را پایه گذاشت:
دربارۀ سازمان درونی و بیرونی نهادهای دانشیِ عالی در برلین/ ترجمۀ میثم سفیدخوش    41


آپولوژی هایدگر:  چگونه دانشگاه فیلسوف را به سیاست کشاند:
ریاست دانشگاه؛ تصورات و واقعیت‌ها/ ترجمۀ یحیی شعبانی و محمدهادی محمودی     53


تأملی در نسبت حکم علمی و موضع‌گیری سیاسی:
دربارۀ مسئولیت علم/ اباصالح تقی‌زاده طبری     73

-----------------------------------------
مقدمه‌ای بر رسالۀ فارابی درباب آنچه می‌بایست پیش از خواندن فلسفه بیاید:
مقدمه خواندن و مدرسه داشتن/ حمیدرضا میررکنی بنادکی     85


مقدمۀ فارابی در شرح قاطیغوریاس ارسطو:
در باب آنچه می‌بایست پیش از آموختن فلسفه بیاید/ ترجمۀ حمیدرضا میررکنی بنادکی     95


گفتگویی با فارابی درباب آنچه می‌بایست پیش از آموختن فلسفه بیاید:
چگونه می‌توان چیزی آموخت؟/ مریم جایروند     105

-----------------------------------------
مقدمه‌ای بر پایان‌نامۀ‌ عیسی صدیق:
بحران دانشگاه ایرانی/ علی‌نجات غلامی  115


ترجمۀ پاره‌ای از رسالۀ دکتری عیسی صدیق برای تأسیس نهاد آموزش عالی در ایران:
انتقادات و الزامات آموزش ایرانی؛ پیشنهاداتی برای دستیابی به آنها/ ترجمۀ علیرضا قبولی شاهرودی و عباس مقامی     123


دربارۀ  تأسیس دانشگاه در ایران:
پرسش از دانشگاه، پرسش از علم است/ سید علی متولی امامی     143

-----------------------------------------
نامۀ بابل به دکتر غلامعلی حداد عادل

دانشگاه علم مدرسه
گروه مطالعات علوم دقیقه
خدای مخلوق
چگونه نامتناهی می‌تواند معیاری برای متناهی باشد؟
از یک طرف، هیچ رابطۀ مقایسه‌ای میان امرِ متناهی و امرِ نامتناهی وجود ندارد، و با این‌حال از طرف دیگر، نامتناهیْ «واحد، بسیط‌ترین و بسنده‌ترین معیار» برای چیزهای متناهی است. به‌چه معناییْ امرِ نامتناهی معیاری برای امرِ متناهی است؟ برای پرداختن به این پرسش، کوزانوس به سه استعارۀ ریاضی متوسل می‌شود. هر استعاره جنبه‌های مهمی را آشکار می‌سازد که در آن امرِ نامتناهی به‌عنوان سنجه و معیارِ امرِ متناهی عمل می‌کند.


سرمقاله
مسئلۀ اعمال سیاست حجاب
چگونه حجاب، مسئلۀ حکمرانی جمهوری اسلامی است؟
دولتی که ضعیف شده باشد قابلیت اعمال اراده فعالانه را در همه وجوه سیاست و ازجمله سیاست حجاب از دست می‌دهد. نهایتاً حجاب تبدیل به سیاستی متکی به مصوبۀ قانونی می‌شود و در چشم مردم موافق یا مخالف، این اعمال اراده، ذیل مفهوم حجاب اجباری صورت‌بندی می‌گردد. افول معنی سیاست حجاب به حجاب اجباری، پیش از هر عاملی به ضعف دولتی برمی‌گردد که در پذیرش مسئولیت سیاسی خود و اتخاذ تصمیم‌های سخت، که نشانۀ مهمی از پذیرش مسئولیت است، تعلل نموده و به سوی مشارکت با مردم حرکت نکرده است.


سرمقاله
مردم معلق
درباره معنای مشترک اعتراضات آبان 98 و اعتراضات اصفهان و اعتراضات پس از آن
ما شخصیت سیاسی نمی‌خواهیم، صرفاً مدیرانی پرکار و خدوم می‌خواهیم. مردمی می‌خواهیم که بیش از آنکه شریک سیاست و در گیر و دار ساخت معنای سیاسی زندگی خود باشند، شایستۀ حمایت اند. سیاست که به اینجا رسید جهت غایی‌اش را پشت درهای بسته و توسط بازیگران حرفه‌ای و پنهان به دست می‌آورد و سویۀ عمومی‌اش را در قالب برنامه هایی عمدتاً تخصصی و البته گاهی همه‌فهم دنبال می‌کند. دیگر جایی برای گفت‌وگوهای سیاسی و مناقشه بر سر تصویر کلی کشور نمی‌ماند و سیاستمدار، مدیری خواهد بود که مهمترین کارش نگه داشتنِ مردم در سطح مسائل روزمره است


سرمقاله
فاجعۀ بی‌طرفی
کرونا و قحطی بزرگ
کرونا یا هر حادثه دیگر، مستعد یک فاجعه ملی است اما در پرتو توضیح وضع کشور و برعهده‌گرفتن مسئولیت آن، به فرصت آینده بدل می‌شود. پیش از اینکه در پریشانیِ درگیری با حوادثِ پی‌درپی غرق شویم، باید این وضع تاریخی را توضیح دهیم.



موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 09355643099


عضویت در باشگاه مخاطبین

نزد آن­ها که دانایی را حق خود می‌دانند، پرسش از قیمت علم پرسشِ حسابگرانی محافظه­ کار است که نهایتاً حاضرند زندگی کنند به هر قیمتی. با این حال، آموختن به چه قیمتی؟ این سؤال حتی اگر از سرِ بی­حالی و خستگی بر زبان آمده باشد در ما امید و هراسی زنده می‌کند، نکند این راه که رفتن دارد و بازگشتن نه، دست‌کم برای من، بی‌سرانجام و بی‌حاصل باشد. آن‌ که با خود چنین نجوایی نداشته باشد، نه قدر زندگی بلکه پیش از آن، قدر خود علم را ندانسته است، چرا که علم پیش از هر گزاره‌ی صادقی که درباره‌ی چیزی داشته باشد، مدعی زندگی انسان است؛ هر آنکه خود را وقف چیزی همچون علم نمی‌کند، شخصیتی بی‌قدر است.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)