اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان









جواد وزیری


دکتری سیاستگذاری علم و فناوری

پژوهشگر پژوهشکده اندیشه دفاعی




دیدگاه
مپنانامه
روایتی از یک نیروی مولد در اقتصادسیاسی ایران
جواد وزیری   

راه افتادیم به سمت کارگاه تولید پره‌های بادی ۱۲تنی. هر پره در دو نیمۀ طولی، تولید و بعد به هم چسبانده می‌شود. الیاف فایبرگلاس و چوب‌های بالسا در دو قالب به طول 50متر پخته می‌شوند. بعد دو نیمه به هم جوش داده می‌شود و در آخر بتونه و نقاشی. دانش ساخت و طراحی پیچیده‌ای داشت. الحق در شکار دانش فنی مپنا دستان بلند و توانمندی دارد. به نظرم سطحی‌ترین حرف درباره مپنا این است که بگوییم با انتقال تکنولوژی از زیمنس و آنسالدو مرحله‌به‌مرحله از مونتاژ به مهندسی معکوس و طراحی حرکت کرده است و چون بازيگر انحصاری بوده و دولت از آن حمايت كرده توانسته رشد خوبی كند. واقعاً این گزارۀ کلیشه‌ای چقدر می‌تواند روایت کند هزارویک شب تولد یک توربو ژنراتور را در سرزمین نیمروز؟



نشست
تولید علیه تولید
آیا سیاست‌های دانش‌بنیان، می‌تواند انسداد سیاسی-اقتصادی ایران را تخریب کند؟


در جایی که آدم‌ها با هم یکی می‌شوند، می‌خواهند آینده‌ای را تولید کنند ولی زمانی که شما صرفا یک ثروت موجود دارید، آدم‌ها صرفا می‌خواهند بر سر تکه بزرگتری از این کیک حاضر و آماده رقابت کنند یعنی مسئله تولید کیک بزرگتر نیست. ما فکر می‌کنیم بازار چیزی از پیش موجود است. در حالی که مسئولیت خود بازار را هم باید به عهده گرفت. آدم‌ها در همکاری با هم، خود بازار را حفظ کرده و توسعه می‌دهند. اگر بازار آن بیرون موجود باشد، آدمها هیچ انگیزه‌ای برای ائتلاف ندارند. تنها زمانی که تلقی این است که بازار نیازمند این است که زنده نگه داشته شود، چنین انگیزه‌ها و عزم‌هایی برانگیخته می‌شود.



دیدگاه
خلق فناوری، خلق بازار
اقتصاد سیاسی فناوری، پیشنهادی برای خلق فناوری دفاعی
جواد وزیری    محمدحسین تسخیری   

در این راستا، درک عموم سیاست‌گذاران از فناور، فردی به مثابه نابغه و از فناوری چیزی همچون اختراع است. آن‌ها با چنین درکی، به دنبال شکوفایی قوه‌ای در کار فناور هستند که به نظر می‌رسد بدون کمک دولت، به فعلیت و شکوفایی نمی‌‎رسد. روایت قهرمان‌محور از پیشرفت‌های فناوری و درکی که نگران فرار مغزهاست، هر دو وابسته به تصویری است که از فناوری در ذهن نقش بسته است. تصویری که با پژوهش‌های دانشگاهی دربارۀ ابعاد متنوع فناوری، به طور مفصل در نهادهای حاکمیتی، طرح شد.



دیدگاه
ژئوپلتیک تولید
آیا دولت آینده متوجه ضرورت سیاست منطقه‌ای برای جهش تولید هست؟
جواد وزیری   

غلبه بر اینرسی موجود نیازمند درآمیختن راهبرد تولید با دفاع پیش‌دستانه در میدان‌های بازسازی و تجارت در جاده ابریشم مقاومت است. پرسش این است که آیا دولت سیزدهم، ضرورت این راهبرد آمیخته را درک خواهد کرد



بازنشر
مسیر بی‌بازگشت
گفت‌وگو با دکتر فرتوک‌زاده درباره راهی که فخری‌زاده پیمود


کم نیستند افرادی که در کشور ما بر علوم بنیادین متمرکزند. شاید بدترین پرسش از آنها این باشد که کار شما به چه کار این مملکت می‌آید؟ این پرسش شاید سرسری باشد اما بی‌تفاوتی در توضیح مسئولیت علوم بنیادین نیز موقعیت این علوم را سست می‌کند. شهید فخری‌زاده بیش از آنکه دستاوردی در توجه به علوم بنیادین برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، راهی بود که نشان می‌داد که چگونه با صبر و متانت راه علم و سیاست به هم می‌رسد.



 1  

موسسه علم و سیاست اشراق
شماره تماس : 77136607-021


عضویت در باشگاه مخاطبین

اینکه چیزها از نام و تصویر خود سوا می‌افتند، زندگی را پر از هیاهو کرده است و این هیاهو با این عهد مدرسه که «هر چیزی خودش است» و خیانت نمی‌ورزد، نمی‌خواند. مدرسه آرام است و این آرامش بخشی از عهد و ادعای مدرسه است. هیاهو در مدرسه به معنای ناتوانی مدرسه در نامگذاری چیزها است؛ به این معناست که چیزها می‌خواهند از آنچه هستند فرا بروند. آنجا که می‌توان دانست از هر چیز چه انتظاری می‌توان داشت، دعوا و هیاهویی نیست، نظم حاکم است و هر چیز بر جای خویش است. اما اگر هرچیز حقیقتاً بر جای خود بود و از آنچه هست تخطی نداشت، دیگر چه نیازی به مدرسه بود؟ اگر خیانتی ممکن نبود مدرسه می‌خواست چه چیزی را بر عهده بگیرد. اگر حقیقت نامی دارد، از آن روست که امکان ناراستی در جهان هست. نام چنانکه گفتیم خود عهد است و عهد نگه داشت است و نگه داشت آنجا معنا دارد که چیزها از جای خود خارج شوند.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)