اطلاعیه !
فرم عضویت در باشگاه مخاطبان





شماره 3 بابل



۳۰ آذر ۱۳۹۱   118  0  0

 

سردبیر: علیرضا شفاه.
دبیر فصل اول: محمدهادی محمودی.
دبیر فصل دوم: سیّد باقر نبوی ثالث.
دبیر فصل سوم: علیرضا سمیعی.


تحریریۀ این شماره: مریم جایروند، امیرحسین خلیلی، رویا فضلی‌خانی،
سیّد امیر موسوی زاهد، سیّد حمیدرضا میررکنی.

 

فهرست مطالب:

برای تاریکی سرود می‌خوانم/ علیرضا شفاه    9

------------------------------------------------
تأملی در طرح منطق ارسطویی از گزاره
حالِ سخن‌گفتن/ رویا فضلی‌خانی     15


نگاهی به منازعات پیرامون منطق نزد مسلمین/ حمیدرضا میررکنی    21


نوشتاری از مارتین هایدگر:
نطق/ ترجمۀ محمدهادی محمودی     35


آ.ب/ مریم جایروند    55


چگونه می‌توانیم چیزی بگوییم؟
زبان مادری/ محمدهادی محمودی     63

------------------------------------------------
مقدمه‌ای بر محاورۀ «منتقد به مثابه هنرمند» اثر اسکار وایلد:
هنرِ نقد و زایش گفت‌و‌گو/ امیرحسین خلیلی     75


گزیدۀ محاوره‌ای از اسکار وایلد در نسبت نقد و اثر هنری:
منتقد به مثابه هنرمند/ ترجمۀ سیّد باقر نبوی ثالث     79


دربارۀ سخن گفتن و امکان به دست آوردن زندگی:
بار زبان گشودن/ ترجمۀ سیّد باقر نبوی ثالث     99

------------------------------------------------
مقدمه ای بر شعر و سیاست در نظر نیما یوشیج :
دیباچه یک عصر/ سیّد امیر موسوی زاهد     107


بازنشر یک زندگی‌نامۀ خودنوشت از مقدمۀ کتاب «مرقد آقا»:
«نیما» از زبان «نیما»/  113


طرح نیما از معاصرت و بازیابی مناسبات فرم، امر طبیعی و خلاقیت
گنج است خراب را/ علیرضا سمیعی     117


پاسخ دکتر غلامعلی حداد عادل به نامۀ بابل

نطق سینما شعر
گروه مطالعات علوم دقیقه
زندگیِ ناامید
به بهانهٔ حذف انتگرال از کتب آموزشی دبیرستان
آیا انسان شجاعت آن را دارد که این جهان بیمار را بر دوش بکشد و ناامید نشود؟ ریاضی تمرین این شجاعت است. تمرین امید به شگفتی. زیرا ریاضیات نه با کاربردهایش بل با کشف قطعیت چونان معجزه‌ا‌ی، در میان جهانی که بیماری از سر و روی آن می بارد، با امید به اینکه انسان می‌تواند در این جهان بیمار خودش بماند، زنده مانده است و انسان را زنده نگاه داشته . این امید نام دیگر زندگی است. آن زندگیِ ناامیدی که کمر به هدم ریاضی، چه در قامت دفاع از آن و چه در قامت حذف و طرد آن بسته است، پیش از آنکه اتهام سیاست‌گذاران و سیاستمداران باشد، اتهام خود علم و مدعیان علوم محض و از جمله ریاضی است.


سرمقاله
عروسِ فراموش‌شده
آیا ایران می‌تواند ائتلاف اقتصادی را جایگزین حمایت مالی از مقاومت کند؟
عده‌ای در ایران مدت‌هاست دست روی دست گذاشته و منتظرند تا با روی کار آمدن یک «دولت همسو» حمایت از جریان مقاومت شتاب گیرد و ایران تمام امکانات خود را برای پشتیبانی به میدان آورد. جدا از اینکه ایران به واقع چقدر سرمایه و امکانات برای پشتیبانی از جریان مقاومت دارد، پرسش مهم این است که پیشبرد سیاست صریح و فوری برای نجات اقتصادی آیا با حمایت مالی ممکن است؟


سرمقاله
خون لختۀ سیاست
اقتصاد سیاسی مولد، به‌عنوان دستور کار عاجل جبهه مقاومت
همان‌طور که اسلام عقیدتی نمی‌توانست به‌عنوان یک منبعِ داراییِ ازپیش رستگارکننده، نقطۀ اتکای زندگی مسلمان باشد، بلکه اسلام، آزمون و ابتلای هرروز و هرلحظۀ زندگی مسلمان است، نفت هم نمی‌تواند به‌عنوان یک منبعِ ازپیش تامین‌کنندۀ زندگی قرار گیرد. نفت به پایان رسیده است، هم‌چنان که اسلام عقیدتی به پایان رسیده است. ما نیازمند یک اقتصاد مولد هستیم


گروه گفتار سیاسی
نوشتن، تجارت‌کردن
مرکانتیلیسم و تولد تجارت
مشهور است که متون مرکانتیلیست‌ها از متون اقتصادی پیشینیان ماهیتاً متفاوت است. آن‌ها در شرایطی که خود به لحاظ اخلاقی متهم بودند، برای روشن‌کردن کار خود برخلاف گذشت‌گان، نه رسالاتی اخلاقی بلکه متونی فنی درباره تجارت کردن نوشتند.



موسسه علم و سیاست اشراق
تهران خیابان شریعتی،بالاتر از طالقانی
خیابان بوشهر،پلاک21،واحد5
شماره تماس : 09355643099



عضویت در باشگاه مخاطبین

نزد آن­ها که دانایی را حق خود می‌دانند، پرسش از قیمت علم پرسشِ حسابگرانی محافظه‌کار است که نهایتاً حاضرند زندگی کنند به هر قیمتی. با این حال، آموختن به چه قیمتی؟ این سؤال حتی اگر از سرِ بی‌حالی و خستگی بر زبان آمده باشد در ما امید و هراسی زنده می‌کند، نکند این راه که رفتن دارد و بازگشتن نه، دست‌کم برای من، بی‌سرانجام و بی‌حاصل باشد. آن‌ که با خود چنین نجوایی نداشته باشد، نه قدر زندگی بلکه پیش از آن، قدر خود علم را ندانسته است، چرا که علم پیش از هر گزاره‌ی صادقی که درباره‌ی چیزی داشته باشد، مدعی زندگی انسان است؛ هر آنکه خود را وقف چیزی همچون علم نمی‌کند، شخصیتی بی‌قدر است.

(تمام حقوق متعلق به موسسه علم و سیاست اشراق است)